Information
Här kan du som privatperson eller företagare ansöka om eller anmäla dina tänkta byggärenden.
Handläggningen påbörjas först när handlingarna är kompletta. Om ärendet inte är komplett skickas ett föreläggande om komplettering.
Mer information om om bygglovsprocessen samt exempelritningar hittar du på arvika.se
Förutsättningar
Exempel på handlingar som kan behöva bifogas till din ansökan:
- Fasadritning i skala 1:100
- Planritning i skala 1:100
- Situationsplan (tomtkarta) i skala 1:500
- Sektionsplan 1:100
- Marksektionsritning 1:100
- Nybyggnadskarta vid nybyggnation 1:500 (via separat e-tjänst)
- Förslag till kontrollplan (om det är enklare åtgärd som inte kräver kontrollansvarig)
- Kontrollansvarig
Det är viktigt att ritningarna utförs på ett fackmannamässigt sätt. Ritningarna ska vara tydligt ritade på helvitt papper och med god kontrast (inte rutat eller mm-papper).
Om du är osäker på vilka handlingar som ska bifogas så kan du kontakta oss på bygglovsavdelningen.
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas. Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga.
Läs mer på Arvika kommuns hemsida Avgifter, taxor | Arvika kommun
Arkiv
Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning, kan du kontakta vår administration. Döp mejlet med din fastighetsbeteckning.
Uppgifter att ha till hands
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomt).
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.
Har du frågor
Kontakta Bygglovsavdelningen via e-post bygglov@arvika.se eller via telefon 0570-820 12 (tfn tid mån, tis, tors kl 10.00-11.45)