Du har som registrerad rätt att begära att uppgifter som avser dig raderas. Uppgifterna måste raderas i följande fall:
- Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för.
- Om behandlingen grundar sig på den enskildes samtycke och denne återkallar samtycket.
- Om behandlingen sker för direkt marknadsföring och den enskilde motsätter sig att uppgifterna behandlas.
- Om det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än den enskildes intresse, tex vid personuppgiftsbehandling som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning.
- Om personuppgifterna har behandlats olagligt.
- Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.
- Om personuppgifterna avser barn och har samlats in i samband med att barnet skapar en profil i ett socialt nätverk. Det finns undantag från rätten till radering om det är nödvändigt för att tillgodose andra viktiga rättigheter som till exempel rätten till yttrande- och informationsfrihet, för att uppfylla en rättslig förpliktelse, utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.
Om du inte har tillgång till BankID - Kontakta kanslifunktionen via arvika.kommun@arvika.se och meddela vilken e-tjänst det handlar om.