Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • Personuppgiftshantering
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil

Enskilt avlopp

Information till dig som avser anlägga ny/ändra enskild avloppsanläggning

Här kan du ansöka om tillstånd för att inrätta en ny avloppsanläggning, anmäla bad-, disk- och tvättvattenanläggning och anmäla ändring av en befintlig anläggning.

Med ändring av befintlig avloppsanläggning avses exempelvis om du byter materialet i en markbädd eller om en gäststuga ska kopplas på. För att kunna göra en ändring måste du ha ett tillstånd för den befintliga anläggningen annars räknas det som en ansökan för en ny anläggning. Är du osäker på om du har ett tillstånd kan du kontakta kommunen.

En ansökan eller anmälan ska skickas till Miljöstaben i god tid innan anläggningsarbetet är planerat. Du måste ha fått ett tillstånd eller en bekräftelse på din anmälan innan du kan påbörja anläggandet.

Du behöver bifoga några handlingar till din ansökan/anmälan. Dessa kan du antingen ladda upp digitalt via denna e-tjänst eller komplettera genom att skicka dem via post till Miljöstaben på Arvika kommun.

Vi rekommenderar att du läser igenom följande bilaga innan du påbörjar din ansökan:

Läs mer om hur ansökan/anmälan går till på hemsidan.

 

Den här informationen behöver vi för att handlägga din ansökan:

Situationsplan

Situationsplanen ska vara i skalan 1:400-1:500. Om det finns anledning, t. ex. för att få med berörd granne, recipienter eller liknande kan det bifogas ytterligare en karta med skala upp till 1:3000. På den situationsplan som ska lämnas in ska det framgå:

  • Fastighetsgränser och byggnader.
  • Tillfartsvägen för slamtömningsfordon, max 20 meter från slambrunnen.
  • Egna och andra närliggande vattentäkter ska vara utplacerade.
  • Placering av anläggningens olika delar och utsläppspunkt för behandlat avloppsvatten ska vara med, samt i vilken riktning marklutningen är.
  • Närliggande energibrunnar.
  • Rördragning för vatten och avlopp. Markera gärna ut avstånden mellan de olika installationerna/till byggnader/väg/utlopp i dike m.m. 

Se exempel på situationsplan här

Karta över kommunen finns på kartportalen där du kan söka fastighet, mäta och skriva ut skalenliga kartor. Kartportalen hittar du här. Du kan även kontakta kommunen för att få en karta.

Produktbeskrivning och läggningsanvisning

Produktfaktablad med läggningsanvisning samt drift- och underhållsinstruktion finns ofta att få från leverantören t ex via hemsida, eller per telefon. Skriv med produktens RSK-nummer, det är VVS-produkters ID-nummer.

För längd- och tvärsektionsritningar för konventionella infiltrationer och markbäddar
kan Naturvårdsverkets faktablad 4 respektive 5 lämnas med ansökan.

Eventuell undertecknad fullmakt

Om den sökande (fastighetsägaren) önskar att entreprenören ska sköta all kontakt med myndigheten och även göra ansökan åt denne, ska en fullmakt lämnas in med ansökan. Fullmakten ska vara undertecknad av bägge parter.

För minireningsverk

Vid ansökan om minireningsverk ska du även bifoga

  • Prestandadeklaration
  • Drift- och underhållsinstruktioner
  • Installationsanvisningar
  • Beskrivning av serviceavtal

Dessa går oftast att få via försäljare/leverantör av den aktuella produkten.

För infiltration

Vid ansökan om infiltrationsanläggning ska du även bifoga

  • Undersökning av markens infiltrationskapacitet, till exempel siktanalys eller resultat från perkolationstest.

 

Du kan läsa mer om enskilt avlopp på kommunens hemsida här. För fakta, information och marknadsöversikt av olika lösningar och system hänvisar vi till avloppsguiden.se.

 

Avgift

Vi tar ut en avgift för handläggningen av din anmälan, ansökan eller ändring av anläggning. Avgiften tas ut enligt gällande taxa. 

 

Om e-tjänsten

Du kan när som helst spara ett påbörjat ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle. Dina sparade ärenden finns på Min sida, som du hittar under menyknappen högst upp till höger på denna sida. 

Klicka på Logga in för att starta e-tjänsten.

 

Behandling av dina personuppgifter 

De personuppgifter som du har lämnat kommer att användas för Myndighetsnämndens administration och andra åtgärder som behövs för handläggning av ärendet samt för framtida tillsyn och sammanställning av statistik. Ytterligare nödvändiga personuppgifter kan komma att samlas in för dessa ändamål från annan källa än dig själv. Personuppgifterna hanteras i enlighet med offentlighetsprincipen, offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagen samt dataskyddslagstiftningen och kan komma att lämnas till annan myndighet eller till den som begär det enligt offentlighetsprincipen. Som enskild har du rätt att, efter skriftlig ansökan, få veta vilka personuppgifter som finns i registret. Efter begäran ska felaktiga eller ofullständiga uppgifter rättas, blockeras eller utplånas.

Du kan läsa mer om hur Arvika kommun hanterar personuppgifter här.

Om du har skyddade personuppgifter ska du inte använda e-tjänsten. Hör av dig till vår expedition (0570-817 46) för mer information.

Ange inte några uppgifter som rör din hälsa.

Logga in

Kontakta oss

Telefon: 0570-816 00
arvika.kommun@arvika.se

Besök oss

Arvika kommun
671 81 Arvika

Snabblänkar

  • Personuppgiftshantering
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse