I den här e-tjänsten kommer du att få lämna de uppgifter som Miljöstaben i Arvika kommun behöver för att kunna placera livsmedelsverksamheten i rätt riskklass enligt Livsmedelsverkets nya riskklassningsmodell.
E-tjänsten består av följande delar: aktör, anläggningsinformation, riskomklassningsuppgifter, eventuell preliminär riskklassning samt övrig information. Du kan läsa mer om de olika delarna nedan.
Om verksamheten är certifierad enligt en standard för livsmedelssäkerhet är det bra om du har ditt certifikat tillgängligt så att du kan ladda upp det.
Aktör
Du kommer behöva lämna uppgifter om aktören, alltså det företag eller den organisation som driver verksamheten. Det kan till exempel vara ett bolag, en enskild näringsidkare, en kommun eller en förening.
Miljöstaben behöver uppgifterna för att identifiera vem som är ansvarig för verksamheten och för att vi ska veta vart vi ska skicka brev och fakturor m m.
Information om anläggningen/verksamheten
Du kommer antingen att kunna välja anläggningen från en lista i e-tjänsten eller så kommer du att behöva ange anläggningsinformation manuellt (namn och adress).
Uppgifter för omklassning enligt ny riskklassningsmodell
Du kommer att behöva beskriva:
- verksamhetens huvudsakliga inriktning
- vilka aktiviteter som förekommer inom verksamheten
- vilka produktgrupper som kommer att hanteras
- vilken omfattningen är och
- de tredjepartscertifieringar som eventuellt finns
Preliminär riskklassning
Utifrån de uppgifter du lämnar tilldelas verksamheten en preliminär riskklassning. En handläggare kommer att titta på dina uppgifter innan riskklassningen fastställs.
Riskklassningen styr hur många kontroller av verksamheten som planeras in under en femårsperiod.
Övrig information
I den avslutande delen ges du möjlighet att ange informationen som inte framgår i övriga delar av e-tjänsten.
Avgift
Någon avgift för handläggningen av riskklassningen tas inte ut.
Om e-tjänsten
Observera att du måste ha e-legitimation/BankID för att kunna använda den här e-tjänsten. Om du saknar BankID behöver du lämna uppgifterna manuellt. Kontakta då Miljöstaben på telefon 0570-817 46.
Du kan när som helst spara ett påbörjat ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle. Dina sparade ärenden finns på Min sida, som du hittar högst upp på denna sida.
Klicka på Logga in när du är redo att påbörja inlämningen av de uppgifter som vi behöver för att kunna klassa om livsmedelsverksamheten enligt den nya riskklassningsmodellen.
Behandling av dina personuppgifter
De personuppgifter som du har lämnat kommer att användas för Myndighetsnämndens administration och andra åtgärder som behövs för handläggning av ärendet samt för framtida tillsyn och sammanställning av statistik. Ytterligare nödvändiga personuppgifter kan komma att samlas in för dessa ändamål från annan källa än dig själv. Personuppgifterna hanteras i enlighet med offentlighetsprincipen, offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagen samt dataskyddslagstiftningen och kan komma att lämnas till annan myndighet eller till den som begär det enligt offentlighetsprincipen. Som enskild har du rätt att, efter skriftlig ansökan, få veta vilka personuppgifter som finns i registret. Efter begäran ska felaktiga eller ofullständiga uppgifter rättas, blockeras eller utplånas.
Du kan läsa mer om hur Arvika kommun hanterar personuppgifter här.
Om du har skyddade personuppgifter ska du inte använda e-tjänsten. Hör av dig till vår expedition (0570-817 46) för mer information.