E-tjänstens användningsområden
Det här kan du använda e-tjänsten till
- du kan anmäla en ny, anmälningspliktig hälsoskyddsverksamhet och du kan
- meddela förändringar i en befintlig hälsoskyddsverksamhet
Önskar du lämna kompletterande information i ett befintligt ärende ska du i stället använda e-tjänsten Följ och komplettera dina ärenden.
Du måste ha e-legitimation/BankID för att kunna använda e-tjänsten.
Viktigt att veta innan du skickar in din anmälan
Du får, om vi inte meddelar något annat, starta en anmälningspliktig verksamhet tidigast sex veckor efter det att du lämnat in en komplett anmälan till oss. Om anmälan är ofullständig förlängs handläggningstiden eftersom vi då behöver begära in kompletteringar.
Vad gäller om du tar över en anmälningspliktig verksamhet?
Om verksamheten behåller sitt nuvarande organisationsnummer, är av samma typ och bedrivs på samma sätt som tidigare (alla kriterierna ska vara uppfyllda) så räcker det att du som ny ägare till verksamheten meddelar oss detta. Då du gör det så ska det framgå att verksamheten fortsatt bedrivs på det sätt som den förre verksamhetsutövaren beskrev i sin anmälan.
Om ägarbytet däremot innebär att du gör förändringar i verksamheten (till exempel att du inför nya behandlingar, att du förändrar lokalen eller att du tar nya lokaler eller utrymmen i bruk) så måste du göra en ny anmälan. Kontakta Miljöstaben om du är osäker på vad som gäller för dig.
Vi tar ut en avgift för handläggningen av din anmälan av verksamheten. Avgiften tas ut enligt gällande taxa.
Om e-tjänsten
Du kan när som helst spara ett påbörjat ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle. Dina sparade ärenden finns på Min sida, som du hittar under menyknappen högst upp till höger på denna sida.
Klicka på Logga in för att starta e-tjänsten.
Behandling av dina personuppgifter
De personuppgifter som du har lämnat kommer att användas för Myndighetsnämndens administration och andra åtgärder som behövs för handläggning av ärendet samt för framtida tillsyn och sammanställning av statistik. Ytterligare nödvändiga personuppgifter kan komma att samlas in för dessa ändamål från annan källa än dig själv. Personuppgifterna hanteras i enlighet med offentlighetsprincipen, offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagen samt dataskyddslagstiftningen och kan komma att lämnas till annan myndighet eller till den som begär det enligt offentlighetsprincipen. Som enskild har du rätt att, efter skriftlig ansökan, få veta vilka personuppgifter som finns i registret. Efter begäran ska felaktiga eller ofullständiga uppgifter rättas, blockeras eller utplånas.
Du kan läsa mer om hur Arvika kommun hanterar personuppgifter här.
Om du har skyddade personuppgifter ska du inte använda e-tjänsten. Hör av dig till vår expedition (0570-817 46) för mer information.
Ange inte några uppgifter som rör din hälsa.