Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • Personuppgiftshantering
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan om uppehåll i hämtning av hushållsavfall, slam eller latrin

Ansökan är personlig, vilket innebär att uppehåll upphör vid ägarbyte. Uppehåll upphör även om fastigheten blir bebodd eller om behov av hämning uppstår av annan orsak.

Ägarbyte och ändringar som ger upphov till behov av hämtning, ska anmälas till kundservice på Teknik i Väst 0570-822 00 eller på kundservice.teknik@arvika.se

Gällande bestämmelser angående uppehåll i sophämtning

Uppehåll från sophämtning vid åretruntbostad kan medges efter skriftligt intyg från fastighetsägaren, att fastigheten inte kommer att utnyttjas under en sammanhängande tid av minst 3 månader och som längst 3 år.

För fritidshus gäller minst 5 månader inom hämtningsperioden (15 april till 15 oktober).

Vid uppehåll i hämtning längre än 3 månader, hämtas kärlet in. Avgift för hämtning av kärlet tas ut enligt taxa i den kommun där fastigheten är belägen.

När tiden för uppehåll löpt ut, körs ett kärl ut och ett nytt tömningsabonnemang på fastigheten startas. Önskas fortsatt uppehåll ska en ny ansökan göras senast 14 dagar innan det pågående uppehållet tar slut.

Vid flera fastighetsägare, ansvarar du som gör ansökan, för att ansökan görs enligt samtliga fastighetsägares vilja. Du ansvarar också för att meddela övriga fastighetsägare om beviljat uppehåll.

Ansökan ska göras senast 2 veckor före avsedd uppehållsperiod. Teknik i Väst handlägger ansökan utifrån de renhållningsföreskrifter som gäller i den kommun där fastigheten är belägen. 

 

Genomföra e-tjänsten:

Denna e-tjänst kan du genomföra med e-legitimation eller genom att skriva ut och underteckna. För att e-legitimationen ska fungera måste du ha installerat e-legitimation på den dator eller smartphone. Läs mer om e-legitimation här. 

Du som har väljer "Skriv ut och underteckna" behöver ladda ned pdf-filen som du får tillgång till efter du har fyllt i hela e-tjänsten, skriva ut den och posta till:

Teknik i Väst AB
12. Administration
671 81 Arvika

Klicka på "Logga in och underteckna" eller "Skriv ut och underteckna" för att fortsätta.

 

Personuppgiftshantering

Teknik i Väst och Arvika kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordning och den svenska kompletterande lagen för
dataskydd. För mer information om Arvika kommuns hantering av personuppgifter besök vår webbplats www.arvika.se/dataskydd.

Logga in och underteckna (e-legitimation)
Skriv ut och underteckna

Kontakta oss

Telefon: 0570-816 00
arvika.kommun@arvika.se

Besök oss

Arvika kommun
671 81 Arvika

Snabblänkar

  • Personuppgiftshantering
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse