Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Startsida e-tjänster
  • Tyck till om våra e-tjänster
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Information om kakor
Logga in
  • StartsidaPil

Bygg - Söka bygglov och andra åtgärder

Information

Här kan du som privatperson eller företagare ansöka om eller anmäla dina tänkta byggärenden. 

Handläggningen påbörjas först när handlingarna är kompletta. Om ärendet inte är komplett skickas ett föreläggande om komplettering.

Mer information om om bygglovsprocessen samt exempelritningar hittar du på arvika.se

Förutsättningar

Exempel på handlingar som kan behöva bifogas till din ansökan:

  • Fasadritning i skala 1:100
  • Planritning i skala 1:100
  • Situationsplan (tomtkarta) i skala 1:500
  • Sektionsplan 1:100
  • Marksektionsritning 1:100
  • Nybyggnadskarta vid nybyggnation 1:500 (via separat e-tjänst)
  • Förslag till kontrollplan (om det är enklare åtgärd som inte kräver kontrollansvarig)
  • Kontrollansvarig

Det är viktigt att ritningarna utförs på ett fackmannamässigt sätt. Ritningarna ska vara tydligt ritade på helvitt papper och med god kontrast (inte rutat eller mm-papper).

Om du är osäker på vilka handlingar som ska bifogas så kan du kontakta oss på bygglovsavdelningen. 

Avgift

Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas. Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga. 
Läs mer på Arvika kommuns hemsida Avgifter, taxor | Arvika kommun

Arkiv

Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning, kan du kontakta vår administration. Döp mejlet med din fastighetsbeteckning.

Uppgifter att ha till hands

Fastighetsbeteckning

När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd. 

Information om det du vill göra

För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomt).

BankID

För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.

Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.

Vad händer när du har skickat in ärendet?

Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.

Har du frågor

Kontakta Bygglovsavdelningen via e-post bygglov@arvika.se eller via telefon 0570-820 12 (tfn tid mån, tis, tors kl 10.00-11.45)

Logga in

Kontakta oss

Telefon: 0570-816 00
arvika.kommun@arvika.se

Besök oss

Arvika kommun
671 81 Arvika

Snabblänkar

  • Startsida e-tjänster
  • Tyck till om våra e-tjänster
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Information om kakor