Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Startsida e-tjänster
  • Tyck till om våra e-tjänster
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Information om kakor
Logga in
  • StartsidaPil

Ändrat slamtömningsintervall enskilt avlopp

Ansöka om förlängt slamtömningsintervall

Vill du ha glesare intervall mellan slamtömningarna på din fastighet? Via den här e-tjänsten kan du ansöka om förlängt slamtömningsintervall till vartannat år för vattentoalett med BDT-vatten (bad-, disk- och tvättvatten) samt vart fjärde år (endast möjligt för fritidshus med enbart BDT, bad-disk-tvättanläggning). Beviljad dispens är personlig och gäller i upp till fem år eller tills förhållandena på fastigheten ändras. Dispensen ska du söka hos Miljöstaben. Du kan behöva bifoga handlingar till din ansökan, som du laddar upp digitalt via den här e-tjänsten, eller kompletterar genom att posta dem till oss.

Den här informationen behöver vi för att handlägga din ansökan

  • Vad fastigheten har för avloppsanläggning och om den har tillstånd från miljöstaben.
  • Belastning på avloppsanläggningen (hur många personer som använder avloppet samt hur många veckor/år)
  • Vid minireningsverk: Intyg från tillverkare eller installatör som visar att avloppsanläggningen klarar ett glesare slamtömningsintervall.

Om ansökan inte är komplett

Om ansökan inte är komplett och saknar nödvändiga uppgifter eller bilagor innebär det att handläggningstiden blir förlängd eller att ansökan avvisas/avslås. Vid avslag faktureras den sökande tillsvarande avgiften för ansökan om dispens för förlängt slamtömningsintervall.

Avgift

För prövningen av en ansökan om förlängt slamtömningsintervall debiteras en avgift för nedlagd tid i ärendet enligt gällande taxa som är fastställd av kommunfullmäktige.

Miljöstaben informerar Teknik i Väst AB om beslutet.

Läs det här innan du fyller i e-tjänsten:

Du som fastighetsägare ansvarar för att slamtömning utförs så ofta som behövs för att upprätthålla god funktion på din avloppsanläggning.

Du behöver ansöka om ändring av ditt slamtömningsintervall minst två veckor innan du vill att ändringen ska börja gälla. 

I den här tjänsten kan du välja mellan att logga in och signera med ditt bank-id, eller att fylla i formulären och sen skriva ut, underteckna och skicka till:

E-post: miljostaben@arvika.se 

eller

Arvika kommun 
15. Miljöstaben
671 81 Arvika

Logga in och underteckna (e-legitimation)
Skriv ut och underteckna

Kontakta oss

Telefon: 0570-816 00
arvika.kommun@arvika.se

Besök oss

Arvika kommun
671 81 Arvika

Snabblänkar

  • Startsida e-tjänster
  • Tyck till om våra e-tjänster
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Information om kakor