E-tjänstens användningsområden
Det här kan du använda e-tjänsten till
Genom den här e-tjänsten kan du lämna in klagomål på många olika typer av störningar som faller inom miljöbalkens eller livsmedelslagstiftningens områden. Det kan till exempel handla om klagomål på
- din inomhusmiljö (om du har problem med ventilationen, har för låg eller för hög temperatur i din bostad, om du upplever problem med fukt eller mögel eller med något annat i din inomhusmiljö och som du misstänker kan skada din hälsa)
- en verksamhet som påverkar din hälsa (genom buller, lukt, damning med mera) eller miljön (genom brister i avfallshanteringen eller genom utsläpp av kemikalier och så vidare)
- brister som du upptäckt i hanteringen av livsmedel vid någon av de livsmedelsanläggningar som finns inom Arvika kommun
- nedskräpning eller utsläpp i skog, mark eller vatten
Detta är några av de klagomål som du kan lämna in via e-tjänsten. Om du, när du använder e-tjänsten, inte hittar något alternativ som passar så finns det möjlighet att välja ”klagomål på annat”.
Om du vill komplettera ett befintligt ärende med mer information så ska du i stället använda e-tjänsten Följ och komplettera dina miljöärenden.
Du får vara anonym men om du väljer att vara det kan vi inte ge dig någon återkoppling på det som händer i ditt ärende.
På de följande sidorna fyller du i de uppgifter vi som vi kan tänkas behöva från dig om den störning du vill anmäla. Om avgörande uppgifter för ärendet saknas när det skickas in kommer vi att behöva begära in kompletteringar och handläggningen tar då längre tid. Tänk därför på att dela med dig av så mycket information som du kan. Det är särskilt viktigt om du valt att vara anonym eftersom vi då inte kan kontakta dig för att få in de uppgifter som saknas och ärendet kan då komma att avslutas utan åtgärd. Du kan också bifoga bilagor i e-tjänsten. Det kan till exempel handla om kopior av skriftväxling du haft med den som orsakar störningen, bilder som visar det du störs av eller störningsdagböcker som visar dagar och tider då du störts. Sådana bilagor kan vara till hjälp för oss i utredningen.
Du kan när som helst spara ett påbörjat ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle. Dina sparade ärenden finns på Min sida, som du hittar under menyknappen högst upp till höger på denna sida.
Klicka på Nästa längst ned på sidan när du vill starta e-tjänsten.
Det här kan du inte använda e-tjänsten till
Vissa typer av klagomål täcks inte av e-tjänsten eller så hanteras de av andra än Miljöstaben. Nedan följer några exempel på när du inte kan använda den här e-tjänsten.
- Om du upptäcker hygieniska brister i en behandlingslokal (till exempel ett solarium, en tatueringsstudio eller en lokal för skönhetsbehandlingar) eller att ventilationen i en undervisningslokal är för dålig måste du vända dig direkt till Miljöstaben på telefonnummer 0570-817 46.
- Du kan inte lämna klagomål på frågor som har med alkohol, tobaksförsäljning eller strandskydd att göra (dessa frågor hanteras av andra enheter inom Arvika kommun).
- Vid klagomål som har med din arbetsmiljö att göra vänder du dig till Arbetsmiljöverket.
- Om du har synpunkter på städningen och hanteringen av tidningar och förpackningar vid kommunens återvinningsstationer är det från och med den 1 januari 2024 s som du ska kontakta. Det är också till dem du ska höra av dig om du har synpunkter på renhållningen av gator, torg och parker samt på skadedjur i offentliga miljöer.
- När du har synpunkter som har med slitage och estetiska frågor i din boendemiljö att göra kontaktar du din fastighetsägare eller förvaltare. Du kan också, om du är medlem i Hyresgästföreningen, vända dig till dem.
Förutsättningar för att vi ska kunna hjälpa dig
När det gäller störningar som faller inom miljöbalkens område så behöver du fundera över om den störning som du vill framföra klagomål på är sådan att den utgör en olägenhet för dig som kan skada din hälsa (utifrån en medicinsk eller hygienisk bedömning). I annat fall har vi inte rätt att ställa krav på den som orsakat störningen. För att vi ska få ställa krav måste störningen dessutom vara mer än ringa och mer än tillfällig.
Du kan bara anmäla pågående störningar. Vi har ingen möjlighet att handlägga störningar som pågått tidigare men som nu har upphört. Detsamma gäller störningar som du befarar kommer att inträffa men som ännu inte har inträffat.
Den som bedriver en verksamhet är inte alltid medveten om att någon störs av den. Det upplevs därför nästan alltid som mer positivt om det är du själv som tar den första kontakten med den som stör än om det är Miljöstaben som gör det. När du eller vi har tagit den kontakten är det också viktigt att tänka på att den ansvarige för störningen behöver skälig tid för att utreda och eventuellt åtgärda problemet.
Handläggningen av ditt ärende
Om ditt ärende faller inom miljöbalkens område tilldelas det en handläggare som gör en första bedömning av klagomålet. Om förutsättningarna för att driva ärendet vidare är uppfyllda skickas ett brev till den du ansett är ansvarig för störningen. I detta beskrivs ditt klagomål och den ansvarige ges möjlighet att inom några veckor lämna sina synpunkter (den tid som den störande ges för att lämna synpunkter beror på typen av klagomål). I vissa fall gör vi en inspektion på plats, med eller utan mätningar. Utifrån ditt klagomål, synpunkterna från den du ansett orsakat störningen och våra iakttagelser och mätningar fattas sedan ett beslut i ärendet. Detta kan leda till att krav på åtgärder ställs på den störande eller att ditt klagomål lämnas utan åtgärd. Den som beslutet går emot kommer att ha rätt att överklaga det.
När du lämnar in ett klagomål på en livsmedelsanläggning eller på brister som du uppmärksammat i anläggningen kommer ärendet att tilldelas den handläggare som normalt har tillsynen där. För att kunna bedöma om krav behöver ställas på verksamheten tas alltid en kontakt med den som driver den. I många fall görs också en inspektion och i vissa fall kan det även bli aktuellt med provtagningar. Sammantaget ger detta oss det underlag som behövs för att kunna fatta ett beslut i ärendet och detta kan leda till att krav på åtgärder ställs på den som driver verksamheten. Den som beslutet riktas mot har rätt att överklaga det.
Behandling av dina personuppgifter
De personuppgifter som du har lämnat kommer att användas för Myndighetsnämndens administration och andra åtgärder som behövs för handläggning av ärendet samt för framtida tillsyn och sammanställning av statistik. Ytterligare nödvändiga personuppgifter kan komma att samlas in för dessa ändamål från annan källa än dig själv. Personuppgifterna hanteras i enlighet med offentlighetsprincipen, offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagen samt dataskyddslagstiftningen och kan komma att lämnas till annan myndighet eller till den som begär det enligt offentlighetsprincipen. Som enskild har du rätt att, efter skriftlig ansökan, få veta vilka personuppgifter som finns i registret. Efter begäran ska felaktiga eller ofullständiga uppgifter rättas, blockeras eller utplånas.
Du kan läsa mer om hur Arvika kommun hanterar personuppgifter här.
Om du har skyddade personuppgifter ska du inte använda e-tjänsten. Hör av dig till vår expedition (0570-817 46) för mer information.
Ange inte några uppgifter som rör din hälsa om de inte är nödvändiga för handläggningen.