Ansökan om ekonomiskt stöd för merkostnader vid personlig assistents sjukfrånvaro, kan göras för sjuklön, semesterersättning, övriga kostnader som är reglerade eller föranledda av avtal och sociala avgifter. Kostnader som särskild sjukförsäkringsavgift, administrationskostnader, ränta eller utbildningskostnader räknas inte som en merkostnad.
För att kunna göra en ansökan om ekonomisk ersättning vid ordinarie assistents sjukfrånvaro enligt 9 § 2 LSS, måste kommunen få en ansökan om ekonomisk ersättning. Om någon annan än den enskilde ska ansöka ska fullmakt upprättas.
Ansökan ska göras för varje tillfälle den ordinarie personlige assistenten är sjuk per månad.
På den separata ansökan måste det framgå det fakturanummer och fakturadatum som är knutet till ansökan. Använd enbart kommunens e-tjänst eller ansökningsblankett, se länken under rubriken Relaterade dokument.
Kommunen kan komma att begära ytterligare uppgifter om det behövs för att ärendet ska bli utrett i den omfattning som dess beskaffenhet kräver
Skyddad identitet:
LSS-handläggare, Tfn tid till: 08.30 – 09.30, 0570-823 25 , eller lsshandlaggare@arvika.se
Mer information:
LSS, stöd och service
I den här tjänsten kan du välja mellan att logga in och signera med ditt bankid, eller att fylla i formulären och sen skriva ut, underteckna och skicka ansvarsförbindelsen till kommunen.