Mottagare av partistöd ska årligen redovisa att partistödet använts ändamålsenligt enligt Kommunallagen 2 kap 9 § första stycket och följa det som står i Regler för kommunalt partistöd för Arvika kommun.
Redovisningen ska gälla för perioden 1 januari – 31 december och överlämnas till fullmäktige senast sex månader efter räkenskapsårets utgång (30 juni). Till redovisningen ska fogas en granskningsrapport.
Det är mottagaren av partistöd som ska utse en särskild granskare som ska granska om redovisningen ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts.
Redovisningen kan exempelvis vara en övergripande redogörelse för vilka verksamheter och aktiviteter som genomförts i kommunen för partistödet, eller en verksamhetsredogörelse.
Det väsentliga är att redovisningen är utformad på ett sådant sätt att den ger en rättvisande bild av hur mottagaren använt partistödet.
I redovisningen ska det även framgå i vilken mån överföringar gjorts till delar av partiorganisationen utanför Arvika kommun och vilka motprestationer som erhållits.
Då avsedd person för respektive parti redovisat sina uppgifter lämnas sidan (Granskningsrapport) tom för vidare registrering på nästa sida. Det markeras (ja) vid frågan om det behövs fler signaturer och därefter anges aktuell revisors personnummer, namn och e-postadress. Avsedd person/redovisare går där efter vidare till sammanfattningssidan och signerar med BankID. Ett mejl går därmed vidare till granskarens e-postadress med en länk för inloggning till dokumentet. Granskaren läser igenom och godkänner rapporten genom att slutföra e-tjänsten med BankID.
Om du inte har tillgång till BankID - Kontakta kanslifunktionen via arvika.kommun@arvika.se och meddela vilken e-tjänst det handlar om.